

Vol vrolijkheid kunnen we melden dat Minke Westra per 1 mei as directeur wordt van onze basisschool Het Molenveld.
Minke was de voorbije zes jaar directeur van een basisschool in Aarle-Rixtel.
Daarvoor was Minke adjunct-directeur op een school in Almere en leraar op diverse scholen voor (speciaal) basisonderwijs.
Na het afronden van de Pabo heeft Minke, naast de nodige inhoudelijke opleidingen (taalcoördinator, gespecialiseerde groepsleerkracht), diverse managementopleidingen afgerond waaronder die van vakbekwaam schoolleider.
Minke woont in Heeze. Ze houdt van klussen in en om haar huis, leest graag een boek en beoefent fanatiek Taiji.
Minke schreef ons dat het profiel van directeur Het Molenveld mooi aansluit bij haar wijze van intuïtief en verbindend leidinggeven. Dat hebben de ouders en collega’s
in de sollicitatie- en adviescommissie volop mogen ervaren.
Welkom Minke!

Carnavalsoptocht Uden-Zuid: OBS De Cirkel luidt de carnavalsdagen in. 
"Het carnavalsfeest barst komende vrijdag, 09 februari, al vroeg los in Uden-Zuid.
Alle kinderen van OBS De Cirkel lopen die ochtend een optocht door de Udense wijk. De afgelopen weken is in de groepen veel aandacht besteed aan carnaval: de geschiedenis ervan, de tradities en het Udense carnaval met onze eigen carnavalsvereniging De Knoerissen. Natuurlijk is er ook hard gewerkt voor de optocht zelf; iedere groep met een eigen motto. Prins en Prinses
De aftrap van de optocht zal gebeuren door jeugdprins Porcus LII, onze eigen Sam Versteegden (leerling groep 7) en een afvaardiging van De Knoerissen. Vervolgens zal de vrolijke stoet worden begeleid met carnavaleske klanken door Blaaskapel Panasch. Een optocht kan niet zonder een eigen Prins en Prinses. De kinderen van De Cirkel kiezen voorafgaand aan de optocht een eigen Prins en Prinses. Zij krijgen vervolgens van de directeur de sleutel van de school overhandigd en heersen die dag over de school. Dat belooft een geweldig feest te worden.
Prijsuitreiking
Na de optocht zal de prijsuitreiking plaatsvinden voor mooist verklede jongen, meisje, juf, meester, loopgroep en wagen. Daarna kan het feestgedruis echt losbarsten in de school. De route start bij de school en loopt via Hoenderbosplein, Garf, Gaast, Wislaan en Vatsel terug. De kinderen stellen publiek erg op prijs, iedereen is van harte welkom langs de route." Daarna zullen we in en om de school diverse Carnavalske activiteiten en workshops houden, waaronder Carnavalsteek maken en Beat-It drumworkshop op carnavalsmuziek. Ook zal Prins Pepper en zijn adjudant (onze eigen meester Jeroen) aanwezig zijn deze ochtend. Kortom: een unieke samenstelling van activiteiten met bijzondere gasten.
Met het motto “ Wij Cirkelen kleurrijk om onze prins hinne” zullen we tevens onze eigen Porcus de 52e vergezellen tijdens de optocht op zondag 11-02 a.s.
Alaaf!


OBS De Uilenspiegel - We hebben het druk op onze school. En niet alleen de leerkrachten. Nee, ook de kinderen zijn druk in de weer. Dit is de periode van de portfoliogesprekken.
In januari en in mei zijn er portfoliogesprekken op onze school. Alle kinderen, van de allerkleinsten uit groep 1/2 tot en met de kinderen uit groep 7/8, vertellen dan aan hun ouders hoe het met hen gaat op school. Twee keer per jaar hebben we zo’n gesprek van een half uur. Een half uur waarbij voornamelijk het kind aan het woord is.
De kinderen zitten in groepjes te werken. Ze overleggen met elkaar. Ze bevragen elkaar. Een kind is een eigen kwaliteitenblad aan het invullen. ,,Wat kan ik al heel goed? Wat lukt een beetje? Waar heb ik nog moeite mee?” Een ander kind buigt zich over een blad waarbij hij moet kijken hoe hij schrijft. “Maak ik al mooie lusletters, kan ik de stokletters al?” Hij heeft schriftjes van zichzelf naast hem liggen. Zo kan hij zelf controleren of deze letters hem al lukken of niet.
De kinderen krijgen ook de tijd om een verhaal te schrijven over zichzelf. Op onze school hebben we verschillende werkvormen. De kinderen denken na of ze hieraan fijn kunnen werken. Ze beschrijven waarin ze goed zijn en wat ze nog moeilijk vinden. Wanneer het verhaal af is mogen de kinderen zelf kiezen op wat voor manier ze zichzelf presenteren aan de ouders en de leerkracht.
Het mooie is dat deze presentaties steeds creatiever worden. Sommige kinderen kiezen ervoor om een powerpoint presentatie te maken. Anderen vinden het mooi om een muurkrant in elkaar te knutselen. Een groepje kinderen enthousiasmeert elkaar. Zij gaan in de klas een speurtocht maken voor de ouders. De ouders moeten via de speurtocht vijf cijfers zoeken. Bij elk cijfer wat ze hebben gevonden wordt iets verteld over een werkvorm en vertelt het kind hoe hij of zij werkt tijdens bijvoorbeeld “Contractwerk” of tijdens “Ateliers”. Weer andere kinderen maken een grabbeldoos en dit jaar heeft een kind een dartbord gemaakt waarin je in de een, twee, drie, vier of vijf kunt gooien. Elk cijfer is weer gekoppeld aan één van de vijf werkvormen.
De laatste vijf á tien minuten mag de leerkracht aan het woord zijn. De leerkracht heeft een stukje geschreven over de afgelopen periode en een stukje over hoe we nu verder gaan. Het is zó gaaf dat bijna altijd datgene wat de leerling heeft verteld, overeenkomt met wat de leerkracht voorleest! Dit geeft maar weer eens aan hoe goed kinderen zichzelf meestal (leren) kennen en vooral ook hoe terecht het is dat het kind het woord krijgt tijdens dit soort voortgangsgesprekken. En zijn er verschillen? Dan is het mooi om het daar over te hebben en om samen weer een plan te trekken voor de volgende periode. Want onderwijs maken we samen!
Team Uilenspiegel
Bron: www.inboekel.nl/onderwijs-maken-we-samen/


Niemand minder dan oud-leerling van de basisschool Bas van de Goor kwam donderdagochtend een volleybalclinic geven op De Korenaer in Oss.
Lees de rest van dit nieuwartikel door hier te klikken.
