

De koningsspelen van OBS Uilenspiegel op het zonovergoten sportpark ‘De Donk’ van Boekel Sport.
Jaarlijks combineren wij onze sportdag met de koningsspelen. Al sinds jaar en dag zijn wij te gast bij Boekel Sport. Dit jaar met fantastisch weer. Dat betekent dat de waterspellen zeker op het programma staan. Buikschuiven en het sponzenspel zijn favoriete onderdelen. Elk jaar willen we ook een nieuw element aan de sportdag toevoegen. Dit jaar hebben we voor de ballenrace gekozen. De kinderen genieten vandaag met volle teugen. Soms zeggen foto’s daarbij meer dan woorden. Via deze weg wil team Uilenspiegel alle begeleidende en organiserende ouders bedanken. Een speciaal woord van dank aan Boekel Sport voor de gastvrijheid en in het bijzonder aan Toon van Hout, die elk jaar al vóór half acht klaar staat om samen met ons de spellen klaar te zetten en waarnodig belijning aanbrengt.
Team Uilenspiegel


Op vrijdag 20 april is het nieuwe schoolplein van OBS ’t Ravelijn officieel geopend! In het bijzijn van alle kinderen en ouders van de school én een groot aantal genodigden, opende directeur Erny van Leusden het nieuwe schoolplein aan het eind van de vrolijke en feestelijke Koningsspelen.
In het voorjaar van 2015 is met een enthousiaste groep ouders en leerkrachten begonnen met het onderzoeken van de mogelijkheden voor een nieuw schoolplein. Samen met de kinderen werden inrichtingswensen geïnventariseerd en daaruit kwam naar voren dat het schoolplein een mix moest worden van groen en sport.
In de twee jaar daarna is er keihard gewerkt aan de uitwerking van de plannen en de realisatie ervan. In mei 2017 resulteerde dit in de aanleg van een groot deel van het schoolplein door de firma Nooijen, zodat de kinderen vanaf dat moment al heerlijk hebben kunnen spelen op het nieuwe schoolplein. In de maanden daarna zijn de werkzaamheden stapje voor stapje afgerond en nu het groen uit begint te lopen, kon het schoolplein officieel geopend worden.
In een toespraak werd een bedankje uitgesproken naar alle vrijwilligers, die geholpen hebben bij de realisatie van het plein en alle betrokken instanties die een financiële bijdrage hebben geleverd. Daarna werden er bellen geblazen door alle kinderen en openden twee leerlingen het pas aangelegde keienpad. Voor dit keienpad hebben alle leerlingen van ’t Ravelijn een kei beschilderd.
’t Ravelijn kan weer jaren vooruit met het prachtige nieuwe schoolplein!



Op het gebied van rekenen heeft de Osse basisschool Pius X het gepersonaliseerd leren al ver doorgevoerd. De school zet daarvoor vakleerkrachten en Snappet in. ‘Werken met vakleerkrachten geeft rust, zeker in combinatiegroepen’, zegt directeur Sandra van den Berkmortel. Intussen maakt vakleerkracht Gabri Wijnakker optimaal gebruik van Snappet: ‘Vandaag kon ik met tien leerlingen persoonlijke leerdoelen bespreken.
Klik hier om het hele artikel te lezen.

Het werkwoordencircuit
Wat we moeten doen in het basisonderwijs is vastgelegd. De manier waarop we het doen, daarin hebben we keuze vrijheid. Gelukkig maar. Iedereen in het onderwijs herkent volgens mij wel momenten dat we de kinderen iets aanbieden en dat de kinderen niet echt betrokken zijn. Waaraan ligt dit dan? Kunnen we dit veranderen? Yente en Loes bedachten in hun klas een plan.
Loes, leerkracht in groep 7 / 8 op basisschool Uilenspiegel , en Yente, LIO stagiaire in dezelfde klas, gaven wekenlang instructies werkwoordspelling en lieten de kinderen dit verwerken middels werkbladen. Tijdens het plannen van contractwerk ging het roer om. Ze bedachten samen verschillende manieren om de werkwoordspelling te oefenen. Ze zetten hierbij in op diverse intelligenties van de kinderen. Loes: ‘We hebben een werkwoordspelling circuit gemaakt. De kinderen zijn ingedeeld in groepjes en komen elke week bij een ander onderdeel om zo werkwoordspelling te oefenen. Zo maken kinderen bijvoorbeeld een rap waarin sowieso drie werkwoorden tegenwoordige tijd, drie sterke werkwoorden verleden tijd, drie zwakke werkwoorden verleden tijd en drie voltooid deelwoorden in moeten zitten. Een ander groepje oefent werkwoordspelling op de computer.’ Yente vult Loes aan: ‘Ook buiten is een groepje aan de slag met het spel ‘Ren je rot’ waar ze door middel van vragen die op blaadjes verspreid over het schoolplein hangen, bewegend bezig zijn. Weer een ander groepje beeldt werkwoorden uit, zet deze op de foto en vult vervolgens alle werkwoordsvormen van dat woord in op papier.’
Ik loop door de klas en de serre en zie verschillende groepjes actief bezig. Een groepje is bezig met twister en oefent op deze manier verschillende werkwoorden. Weer een andere groep zoekt werkwoorden verleden tijd, tegenwoordige tijd, en bijvoeglijk gebruikte voltooid deelwoorden en voltooid deelwoorden in tijdschriften en plakt deze op. Loes zegt: ‘We ervaren een hoge betrokkenheid. We evalueren wekelijks het circuit met de kinderen en luisteren naar de gemaakte rap!’ Ik loop nog een rondje langs de verschillende groepjes. Ik zie de kinderen betrokken aan het werk. En ik zie Loes en Yente genieten. Wat we aan moeten bieden staat vast. Hoe we het aanbieden kan het verschil maken.
Sjaak van Moorsel
Team Uilenspiegel



Op vrijdag 13 april is er een staking in het basisonderwijs in Noord-Brabant. Ook op de SAAMscholen zijn er verschillende initiatieven.
Het team van de John F. Kennedyschool heeft samen met de kinderen een filmpje gemaakt. Wat gebeurt er met de kwaliteit van het onderwijs als er te weinig leerkrachten zijn?
Klik hier om het filmpje te bekijken.


