
We hebben te maken met lerarentekort, grote zorgen in het onderwijs, en toch willen we eens een heel ander optimistisch geluid laten horen. Over krachtige kansen, de saamhorigheid in het onderwijs, en dat we met hard mooi SAAM* werken kwaliteit waarmaken. Afgelopen week hebben wij vanuit SAAM* een brief gestuurd aan alle ouders van onze stichting.
Allereerst lieten we weten dat we trots zijn op SAAM*. We bestaan vanaf 1 januari 2018 en hebben begin 2019 met diverse betrokkenen (kinderen en collega’s van alle scholen, stakeholders, GMR en RvT) geëvalueerd. We zijn trots op de zaken die we doen, en gaan onze uitgangspunten de komende vier jaar verder verdiepen. We kiezen samen voor duurzame ontwikkeling en blijven staan voor onze strategische keuzes.
In onze strategie zijn een paar belangrijke elementen toegevoegd, zoals solidariteit, optimisme, geduld en duurzaamheid. We hebben in de brief aan ouders laten weten dat we (in het kader van solidariteit – kansen voor alle kinderen, wat ik mijn kind gun, gun ik ook een ander kind) er voor kiezen om volgend schooljaar geen vrijwillige ouderbijdrage meer te vragen. We zien de activiteiten die worden gedaan met deze bijdrage als onderwijsactiviteiten. Dat betekent voor SAAM* dat we ze gewoon betalen met onderwijsgeld. Daarmee maken we dat wat belangrijk is voor alle kinderen ook vrij toegankelijk voor alle kinderen.


VEGHEL - Zíj krijgen de leukste lessen van de school: vijftien geselecteerde, zeer getalenteerde kinderen. De Topklas van basisschool De Uilenbrink in Veghel. En ja, de andere kinderen zijn echt wel jaloers op hen.
,,Ik kwam de klas binnen om mijn hapje te pakken en ik zag mijn klasgenootjes heel jaloers kijken", giechelt Nouri uit groep 7. ,,Ik vind het sneu voor hen, maar ik ben ook trots op mezelf", zegt Nouri. ,,Ik kan nu écht leuke dingen doen.”
De Topklas die deze week bij De Uilenbrink van start is gegaan bouwt, tekent, meet, berekent en maakt heel veel bedrijfsexcursies. Niet zomaar een uurtje, maar het hele schooljaar lang twee dagen in de week. Dat betekent dat Nourie op donderdag en vrijdag niet in zijn 'gewone’ groep 7 zit, maar naar de Topklas van juf Jorine van Marrewijk gaat.
Terwijl de anderen met hun neus in de boeken zitten, maken de jonge talenten op het schoolplein een piramide van bamboestokken op het schoolplein. Welke materialen ze nodig hebben, hoe de constructie moet zijn en hoe die hoge punt op de top komt, dat moeten ze zelf bedenken. ,,Het is geen uitstapjesklas”, benadrukt Van Marrewijk. ,,Er wordt serieus gewerkt en er moeten resultaten behaald worden. Daarom is het goed met ouders doorgesproken. Wie hieraan begint, maakt het ook af.”
Nouri maakt in zijn vrije tijd een lamp die werkt op zonne-energie. Hij bouwt samen met zijn vader een tuinhuis en heeft een vijver uitgegraven. ,,Ik help niet alleen, ik denk ook mee na over hoe het in elkaar steekt", vertelt hij. Kinderen uit groep 7 en 8 die net als hij uitblinken in techniek en daar bovengemiddeld mee bezig zijn, zijn door de basisschool geselecteerd voor de Topklas.
,,Zij zijn de hoop voor veel technische bedrijven in de regio", zegt Jorine van Marrewijk. ,,Vandaar dat we samenwerken met meerdere bedrijven in Veghel en omgeving, zoals Vanderlande. Bij bedrijven kunnen we apparatuur gebruiken die we hier niet hebben. Laserprinters en snijmachines voor metaalbewerking, computers voor robotica.” Volgens de school bestaat een talentklas op deze manier nog niet in het basisonderwijs. ,,Ik moet dan ook zelf veel lessen samenstellen”, zegt Van Marrewijk.
Wil iedereen dit eigenlijk niet? Is dit praktijkgericht onderwijs uiteindelijk niet goed voor álle leerlingen van de school? ,,Natuurlijk", zegt directeur Marly de Jong. ,,Maar je moet ergens beginnen. Wat de Topklas doet, gaan we in het klein ook in de rest van de school integreren. Groep 1 tot en met 8 krijgt iedere vrijdag techniekonderwijs en daarbij gebruiken we de ervaringen uit de Topklas.”
bron: brabants dagblad
https://www.bd.nl/uden-veghel-e-o/talent-krijgt-kans-bij-veghelse-school-deze-lessen-zijn-echt-gaaf~afa4b3d4/



De school is in zes decennia behoorlijk verankerd geraakt in Oss-zuid. "Ik heb leerlingen in de klas gehad van wie ik nu weer de kinderen in de klas heb", zegt Geryon Bastings. Zij is al 36 jaar leerkracht op de Pius X en weet dus hoe de school verbonden is met de wijk.
Directeur Fréderique Welten is er korter actief, nu acht jaar, maar merkt ook dat de school echt leeft in Oss-zuid: "De kinderen komen ook allemaal uit de wijk en de ouders zijn mede daardoor ook heel betrokken bij de school". Ondanks dat het aantal leerlingen wat schommelt is Welten niet bang voor een terugloop, omdat in de wijk nog genoeg jonge gezinnen wonen.
Tijdens de feestweek krijgen de leerlingen een uitgebreid programma voorgeschoteld met workshops, uitstapjes en diverse activiteiten in en rond de school.
Klik hier om het artikel te lezen en het bijbehorende filmpje te bekijken.

bron: www.dtvnieuws.nl, https://dtvnieuws.nl/nieuws/artikel/pius-x-in-oss-zuid-viert-60-jarig-bestaan

De Uilenbrink
VEGHEL | Voor de leerlingen van basisschool De Uilenbrink in Veghel is het begin van het schooljaar anders verlopen dan voorheen. De school op de Melisselaar 1 wordt gerenoveerd en dus worden de scholieren opgevangen in acht leegstaande lokalen naast basisschool De Bunders en in het voormalig PABO-gebouw aan de Deken van Miertstraat. Het was een hels karwei met de nodige hectische momenten, maar de trots overheerst.
“Het is een geslaagde missie.”
Klik onderaan dit artikel op de bijlage om het originele artikel verder te lezen vanuit de stadskrant Veghel.

Bron: stadskrant Veghel van woensdag 18-09-2019
